اینترنت 6G؛ نسل آینده اینترنت موبایل

همانطور که از اخبار تکنولوژی و صنعت تلفن همراه می‌توان نتیجه‌گیری کرد، اینترنت 5G در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جهانی است. اگرچه این نسل از اینترنت موبایل هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است، اما می‌توان پیشبینی کرد که به زودی جای اینترنت نسل چهارم را خواهد گرفت. با این وجود، زمزمه‌های توسعه نسل ششم اینترنت موبایل یعنی 6G شنیده می‌شود. اگر شما هم در مورد نسل آینده اینترنت موبایل کنجکاو هستید، با این مطلب از وبلاگ تالیا همراه باشید. در این مقاله با هم می‌بینیم که اینترنت 6G چیست و چه کاربردهایی دارد.

اینترنت 6G

اینترنت 6G همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، اینترنت بی‌سیم نسل ششم است. همچون همه نسل‌های اینترنت موبایل، این تکنولوژی هم از نسل قبل خود یعنی 5G، پیشرفته‌تر است و پتانسیل‌های بیشتری دارد. G6‌ با بهره‌گیری از امواج موسوم به تراهرتز، از پهنای باند جدیدی برای انتقال دیتا استفاده می‌کند. این پهنای باند، نسبت به اینترنت 5G از ظرفیت و سرعت بسیار بیشتری برای انتقال اطلاعات برخوردار است. پیشبینی می‌شود سرعت انتقال اطلاعات ۱۰۰ برابر بیشتر از فناوری 5G باشد و این یعنی پتانسیل عظیمی برای پیشرفت زوایای مختلف استفاده از اینترنت.

اهمیت اینترنت 6G

اینترنت نسل ششم تلفن همراه، به دلیل ویژگی‌های کلیدی‌ای که دارد، درهای جدیدی را به روی بخش‌های مختلف تکنولوژی دیجیتال باز می‌کند. برای درک بهتر اهمیت اینترنت نسل ششم تلفن همراه، بهتر است ابتدا به ویژگی‌های مهم آن اشاره کنیم.

ویژگی‌های اینترنت 6G

  • سرعت بیشتر

همانطور که گفتیم، اینترنت 6G ‌نسبت به نسل قبل خود، از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است. سرعت ۱۰۰ برابری اینترنت نسل ششم،  تا انتقال داده‌ها سریع‌تر انجام شود.

  • ظرفیت بالاتر

ظرفیت انتقال داده‌ها در 6G ‌به مراتب بیشتر از اینترنت 5G است. پهنای باند وسیع در اینترنت نسل ششم، امکان انتقال حجم عظیمی از داده را به طور همزمان فراهم می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند تا دانلود فایل‌های بسیار حجیم، سریع‌تر انجام شود.

  • تاخیر کمتر

یکی از مهم‌ترین پارامترها در استفاده از اینترنت‌های نسل جدید، تاخیر آن است. تاخیر اینترنت 6G بسیار پایین‌تر از نسل‌های قبلی است. به این ترتیب، ارتباط اینترنتی با فواصل بسیار دور، با تاخیر کمتری مواجه می‌شود.

ترکیب سه ویژگی اصلی اینترنت نسل ششم، باعث می‌شود بتوان از آن‌ برای اتصال ابزارها و وسایل بسیار بیشتری به اینترنت بهره برد. تاخیر اینترنت، یک عامل بسیار مهم و تعیین کننده در هدایت گجت‌هایی مانند پهپادها است. اگر در جریان اخبار حوزه پزشکی باشید، حتما می‌دانید که یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این زمینه، عمل‌های جراحی رباتیک از راه دور است. کاهش حداکثری تاخیر اینترنت، کلیدی‌ترین عامل برای دستیابی به چنین پیشرفتی محسوب می‌شود.

تاخیر پایین در اینترنت 6G، امکان عملی شدن این تکنولوژی سودمند را فراهم می‌کند. به همین ترتیب، هدایت خودروها از راه دور نیز با بهره‌گیری از نسل ششم اینترنت موبایل، ممکن خواهد شد.

مزیت‌های 6G

در بخش قبلی، به ویژگی‌های اینترنت 6G ‌اشاره کردیم. حالا می‌خواهیم ببینیم این ویژگی‌ها چه مزیت‌هایی را برای آن ایجاد می‌کنند. مطالعه این بخش کمک می‌کند بتوانیم دید بهتری نسبت به کاربردهای در بخش بعد مقاله نیز به کاربردهای اینترنت 6G می‌پردازیم.

سرعت بیشتر

بدون شک مهم‌ترین پارامتر در مورد هرکدام از نسل‌های اینترنت موبایل، سرعت آن است. پیش‌بینی می‌شود که با استفاده از نسل ششم اینترنت موبایل، بتوان به سرعتی برابر با ۱ ترابایت بر ثانیه دست یافت. برای درک این موضوع بهتر است بدانید که با چنین سرعتی می‌توان نزدیک به ۵۰ فیلم سینمایی با کیفیت عالی را در یک ثانیه دانلود کرد. قطعا این یک مثال است و کاربردهای سرعت اینترنت 6G‌ به این محدود نمی‌شود.

کیفیت بسیار بالای آنتن دهی 6G

ماهواره‌های 6G پوشش به مراتب بهتری را نسبت به نسل پنجم اینترنت موبایل فراهم می‌کنند. به این ترتیب حتی  در مناطق بسیار دورافتاه نیز می‌توان به اینترنت دسترسی داشت. اینترنت نسل ششم در واقع یک گام بلند به سوی اتصال تمام نقاط کره زمین به شبکه اینترنت محسوب می‌شود.

مصرف پایین‌تر انرژی

اتصال و دریافت خدمات از طریق اینترنت 6G، نسبت به نسل قبلی اینترنت همراه انرژی کمتری مصرف می‌کند. با احتساب میلیاردها دستگاهی که در کل دنیا از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد، این میزان صرفه‌جویی، رقم بسیار چشمگیری خواهد بود.

کاربردهای اینترنت 6G

حال که با ویژگی‌ها و مزایای اینترنت نسل ششم موبایل آشنا شدید، نوبت به صحبت در مورد کاربردهای آن می‌رسد. گرچه هنوز راه زیادی تا آماده شدن این تکنولوژی باقی است، اما توسعه اینترنت 6G و تحت پوشش قرار دادن مناطق مختلف دنیا، کاربردهای فراوانی خواهد داشت. بسیاری از کارهایی که اکنون در حال انجام است، با به میان آمدن 6G، ‌بهینه‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند. علاوه بر این، انجام برخی فعالیت‌ها نیز که تا پیش از بهره‌برداری از 6G قابل انجام نیستند، با استفاده از این تکنولوژی امکان‌پذیر خواهند شد.

کنترل از راه دور

تاخیر بسیار کم 6G، کنترل دقیق و لحظه‌ای پهپادها را ممکن می‌کند. از آنجایی که پهپادها در زمینه‌های مختلفی مثل تحقیقات جغرافیایی، نظامی، امداد و نجات و حتی تفریحی کاربرد دارند، این موضوع فواید زیادی خواهد داشت. جراحی‌‌های حساس از راه دور نیز از دیگر تکنولوژی‌هایی هستند که به لطف اینترنت 6G‌ ممکن خواهند شد. علاوه بر این، هدایت خودروها از راه دور نیز اجرایی می‌شود. عدم نیاز به حضور راننده در داخل خودرو کمک می‌کند که دشواری‌های رانندگی بسیار کمتر شده و حتی بتوان در طول یک مسیر، چند راننده را به نوبت مسئول هدایت یک خودرو کرد. این موضوع می‌تواند باعث متحول شدن صنعت ترانزیت کالا شود.

هوش مصنوعی

در آینده نزدیک، مدیریت بسیاری از کارها به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد. هوش مصنوعی کنترل خودروهای خودران و هواپیماهای بدون خلبان را به دست خواهد گرفت. علاوه بر این، در تکنولوژی‌هایی مثل دستیارهای صوتی و سیستم‌عامل‌های هوشمند نیز حضور خواهد داشت. کارایی دقیق و بدون نقص تمام این موارد، بستگی به یک ارتباط مطمئن اینترنتی دارد. چیزی که با در دسترس قرار گرفتن اینترنت 6G محقق می‌شود.

متاورس

متاورس اکنون به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های تکنولوژی دیجیتال تبدیل شده است. حضور در دنیای متاورس نیاز به یک اتصال اینترنت پرسرعت، پرظرفیت و با حداقل تاخیر دارد. در غیر این صورت نمی‌توان حجم عظیم دیتای مورد نیاز برای تجربه کردن حس حضور در یک دنیای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای منتقل کرد.

شهرهوشمند

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت 6G، کمک به توسعه هرچه بیشتر شهرهای هوشمند است. شهرهای هوشمند المان‌های مختلفی دارند که اینترنت نسل ششم در اتصال تمامی آن‌ها به شبکه جهانی و همچنین به یکدیگر، نقش کلیدی ایفا می‌کند. سیستم‌های کنترل ترافیک هوشمند می‌توانند با استفاده از تکنولوژی به 6G به تمام دوربین‌ها دسترسی داشته و برحسب بار ترافیکی موجود، به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنند. سیستم‌های حمل و نقل عمومی هوشمند و صنعت کشاورزی هوشمند نیز از بخش‌های کلیدی یک شهر هوشمند هستند که بدون یک اینترنت قوی و پرظرفیت، کارایی نخواهند داشت.

اینترنت 6G چه زمانی قابل استفاده خواهد بود؟

حالا که مزایای اینترنت 6G و کاربردهای آن را مرور کردیم، احتمالاً از خود می‌پرسید اینترنت 6G کی می‌آید؟ اما عجله نکنید؛ برای استفاده از اینترنت نسل ششم، باید مدت زیادی صبر کنید. با نگاهی به روند روی کار آمدن نسل‌های مختلف اینترنت موبایل، مشاهده می‌کنیم که به طور میانگین، هر ۱۰ سال یک بار یک نسل جدید به بهره‌برداری رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که آماده‌سازی و در دسترس قرار گرفتن 6G ‌تا سال ۲۰۳۰ طول خواهد کشید.