همه چیز درباره پروتکل‌های خانه هوشمند، زندگی هوشمند با تالیا

 شاید تا چند سال قبل، دیدن یک خانه هوشمند در فیلم‌های سینمایی، پدیده‌ای خارق العاده و غیر قابل باور به نظر می‌رسید. اما حالا آنقدر این رویا دست یافتنی است که احتمالاً همین الان یکی دو وسیله هوشمند در منزل شما وجود دارد که با اینترنت کار می‌کند و با گوشی کنترل می‌شود. دستگاه‌هایی مانند لامپ هوشمند یا تجهیزات حفاظتی که از راه دور هدایت می‌شوند. اما آیا با پروتکل‌های خانه هوشمند آشنا هستید؟ 
در این مطلب از مجله تالیا به موضوع خانه هوشمند و نقش آن در زندگی روزمره می‌پردازیم و شما را با پروتکل‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای استفاده از آن آشنا می‌کنیم. این اطلاعات برای افرادی که می‌خواهند به تازگی از تجهیزات خانه هوشمند استفاده کنند، ضروری است. پس با ما همراه باشید.
منظور از خانه هوشمند چیست؟
خانه هوشمند در واقع از طریق اتصال اینترنت یا یک شبکه ایمن، بعضی از وسایل خانه را به یک یا چند دستگاه دیگر متصل می‌کند. به طور مثال شما می‌تواند ماشین لباسشویی خود را از طریق اینترنت و مودم خانه، به گوشی خود وصل کنید تا وقتی بیرون از منزل هستید، بتوانید دستور روشن شدن ماشین و شسته شدن لباس‌ها را بدهید. یا حتی می‌توانید نیم ساعت مانده به رسیدن خود در منزل، بخواهید که پلوپز روشن شود و غذای تازه میل کنید!
یکی از بهترین اتفاقات خانه هوشمند، امکان کنترل چراغ‌هاست. حتماً برای شما هم پیش آمده شب برای خوابیدن به رختخواب آمده‌اید و فراموش کرده‌اید چراغ را خاموش کنید. با لامپ‌های هوشمند و پروتکل‌های خانه هوشمند به راحتی و با یک دکمه از روی گوشی، می‌توانید چراغ را خاموش کنید. حتی این امکان را دارید که به جای خاموش کردن، نور را کم کنید یا رنگ آن را تغییر دهید.
پروتکل‌های خانه هوشمند
در هنگام خرید تجهیزات برای خانه هوشمند، یکی از مواردی که باید به آنها توجه داشتید باشید، پروتکل‌های خانه هوشمند است. تجهیزات خانه شما باید بتوانند از طریق یک شبکه امن با هم ارتباط برقرار کنند. قواعد و استانداردهایی که برای برقراری این ارتباط به کار می‌روند به طور کلی با نام پروتکل شناخته می‌شوند. به نوعی می‌توان پروتکل را زبان مشترک بین تجهیزات خانه هوشمند دانست. با اینکه اغلب این تجهیزات از پروتکل‌های رایجی چون Wi-Fi یا بلوتوث پشتیبانی می‌کنند اما بد نیست با شاخص‌ترین پروتکل‌های خانه هوشمند آشنا شوید.
 
Wi-Fi
با این مفهوم احتمالاً آشنایی کافی دارید. یکی از پروتکل‌هایی که برای برقراری اتصال اینترنت هم از آن استفاده می‌کنید. از Wi-Fi چه در منزل و چه در شبکه‌های اداری و سازمانی زیاد استفاده می‌شود. هر دستگاهی که می‌خرید در دفترچه راهنما یا مشخصات آن توضیح داده شده که آیا از طریق وای فای می‌تواند به سایر دستگاه‌ها متصل شود یا خیر. پروتکل‌های دیگری مانند WeMo و Nest هم در عمل از شبکه وای فای موجود به عنوان بستر ارتباطی خود بهره می‌برند. امنیت این پروتکل برای خانه هوشند تا حد زیادی قابل قبول است.
Bluetooth
پروتکل ارتباطی دیگری که امروزه کاربرد بسیاری برای ما دارد، بلوتوث است. این تکنولوژی به خاطر مزایایی همچون امنیت، سادگی در استفاده و کم مصرف بودن، برای ارتباط خانه هوشمند با دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال می‌توانید از قفل‌های هوشمندی استفاده کنید که با نزدیک شدن بلوتوث موبایل شما، درها را به طور خودکار باز می‌کنند.
Infrared
این پروتکل یکی از ساده‌ترین‌های این لیست است. شاید اولین گزینه برای کنترل دستگاه‌های هوشمند اینفرارد باشد. پرتوی مادون قرمز که به نوعی یک پروتکل ساده و قابل اعتماد است اما امکان ارتباطی دو طرفه را به شما نمی‌دهد. 
Ethernet
با وجود تنوع بالا در پروتکل‌های خانه هوشمند، یکی از رایج‌ترین و قابل اعتمادترین شبکه‌ها برای برقراری ارتباط بین ابزارهای مختلف، اترنت است. بسیاری از تجهیزات خانه هوشمند مانند ‌هاب‌ها، به درگاه‌های اترنت مجهز هستند که برای اتصال آنها به روترهای وای فای استفاده می‌شوند.
Z-Wave
این پروتکل از پروتکل‌های خانه هوشمند مانند بسیاری از همتایان خود، بر مبنای فناوری شبکه Mesh کار می‌کند. به این معنا که هر عضوی در شبکه می‌تواند اطلاعات دریافتی خود را به دیگران بفرستد. به همین خاطر بُرد شبکه به طور موثری تقویت می‌شود و اعتمادپذیری آن بالا می‌رود.
 
Z-Wave برای ارتباط از یک ‌هاب مرکزی استفاده می‌کند که فرکانس‌های رادیویی باند 908.42 مگاهرتز را به کار می‌برد. از آنجایی که این فرکانس از اکثر ابزارهای بی سیم پایین‌تر است، احتمال تداخل کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر بیش از دو هزار محصول مناسب برای خانه هوشمند، تاییدیه استفاده از این پروتکل را دریافت کرده‌اند.
Thread
اتصال بی سیم دیگری که توسط بسیاری از شرکت‌ها از جمله سامسونگ و کوالکام توسعه پیدا می‌کند، Thread است. این پروتکل به طور خاص برای خانه هوشمند طراحی شده و از باند فرکانس و مشخصات فیزیکی مشابه با پروتکل ZigBee بهره می‌برد. به همین خاطر ممکن است در شرایطی با شبکه وای فای تداخل داشته باشد. مواردی همچون بازدهی انرژی، امنیت و پیکربندی بهینه در طراحی این پروتکل مورد توجه قرار گرفته‌اند. از نظر بُرد این پروتکل تقویت شده است و کاملاً مقیاس پذیر به حساب می‌آید. در حالت عادی شما می‌توانید تا 250 محصول را در شبکه خانه هوشمند خود از طریق پروتکل ZigBee به هم متصل کنید.
برای راه اندازی خانه هوشمند به چه امکاناتی نیاز است؟
زمانی که برای تجهیز خانه خود به ابزارهای هوشمند اقدام می‌کنید، باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. خصوصاً اینکه آیا تمامی ابزارهای هوشمند از طریق اینترنت به دستگاه کنترل کننده متصل می‌شوند؟ اگر بلی، پس باید به فکر یک اتصال پر سرعت اینترنت باشید. اینجاست که تالیا می‌تواند به کمک شما بیاید. اپراتور تالیا که در شروع هجدهمین سالگرد فعالیت شود، قصد دارد حضور پررنگ و موثری در حوزه اینترنت اشیا داشته باشد، خدماتی را فراهم کرده است تا بتوانید رویاهای خود را برای داشتن یک خانه هوشمند بی نقص، پیاده کنید.
در کنار یک اتصال سریع اینترنت، باید به وضعیت امنیت شبکه هم توجه داشته باشید. Frameworkهای ابزارهای خود را به روز نگه دارید. از نرم افزارهای اصلی شرکت‌های توسعه دهنده محصولات خانه هوشمند برای اتصال به آنها استفاده کنید و پروتکل‌های امنیتی برای راه اندازی این سیستم را رعایت نمایید. گرچه پروتکل‌های خانه هوشمند هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند اما ممکن است در شرایطی ضعیف عمل کنند. پس مطمئن شوید که در وهله اول بحث امنیت شبکه برقرار است. 
پس اولین قدم برای داشتن یک خانه هوشمند، برقراری اتصال اینرنت با پهنای باند کافی است. شما می‌توانید با خرید یک سیم کارت تالیا و استفاده از پیشنهادات شگفت انگیز این اپراتور برای خرید بسته‌های اینترنتی، از مناسب‌ترین قیمت برای سرویس اینترنت استفاده کنید. از آنجایی که تالیا بستر به روز و توسعه یافته‌ای برای خدمات‌دهی به مشتریان خود فراهم کرده است، می‌توانید با پهنای باند مناسب، از لوازم خانه هوشمند خود استفاده کنید.
در راستای تحقق شعار تالیا یعنی «بگو، بخند، دیجیتالی زندگی کن»، این اپراتور کشورمان سیستم احراز هویت دیجیتالی و امضای دیجیتالی را با موفقیت راه اندازی کرده است و شما می‌توانید برای خرید سیم کارت یا سایر کارهای اداری خود، بدون نیاز به مراجعه حضوری، از خدمات این اپراتور استفاده کنید. چنانچه سوالی درباره نحوه خرید سیم کارت جدید تالیا یا استفاده از سرویس‌های اینترنت همراه این اپراتور داشتید، می‌توانید در بخش نظرات برای ما بنویسید. 

 

دانستنی