چگونه هزینه اینترنت را کاهش دهیم؟ چند راهکار عملی برای کاهش مصرف اینترنت

یکی از دغدغه‌های کاربران اپراتورهای تلفن همراه، میزان مصرف اینترنت است. اگر از شبکه‌های اجتماعی زیاد استفاده می‌کنید یا اهل دیدن فیلم و سریال با موبایل خود هستید، شما هم با این معضل رو به رو خواهید شد. اما برای کم کردن هزینه‌های اینترنت چه باید کرد؟ چگونه می‌توانیم هزینه اینترنت را کاهش دهیم؟ با این مطلب از بلاگ تالیا همراه ما باشید تا چند راهکار کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی را آموزش دهیم.
کم کردن مصرف اینترنت با این 6 روش کاربردی
اگر هربار که Mobile Data گوشی خود را روشن می‌کنید، متوجه می‌شوید که خیلی زود بسته اینترنتی شما یا شارژ سیم کارت‌تان تمام می‌شود، بهتر است روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را جدی بگیرید. با این راهکارها هم می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید هم با خیال راحت به وب‌گردی بپردازید.
1. قرار دادن محدودیت برای استفاده از اینترنت همراه
با وجود محتواهای بسیاری که در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های مختلف روزانه منتشر می‌شود، ساعت‌ها گشت و گذار در اینترنت و غرق شدن در آن کاملاً محتمل است. برای اینکه بتوانید مصرف اینترنت خود را کاهش دهید و همینطور تمام وقت خود را صرف اینترنت‌گردی نکنید، یک راهکار خوب به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده از اینترنت همراه، محدودیت بگذارید.
این راهکار در تلفن‌های همراه به صورت پیشفرض در نظر گرفته شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات آن را گوشی خود پیدا کنید و با تعیین سقف مجاز مصرف دیتا، محدودیت لازم را اعمال کنید. حتی اگر این گزینه را در تنظیمات گوشی پیدا نکردید، اپلیکیشن‌های مختلفی برای این منظور در اپ استورها وجود دارند که می‌توانید دانلود کنید.
برای تعیین حد استفاده از اینترنت همراه در بخش تنظیمات گوشی به سراغ گزینه Connections بروید. از این بخش، گزینه Data Usage را استفاده کنید و تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید. از این به بعد اگر مصرف اینترنت موبایل شما از حدی که تعیین کرده‌اید بالاتر برود، یک هشدار دریافت خواهید کرد که می‌تواند به طرز قابل ملاحظه مصرف اینترنت شما را کنترل کند. 
 
2. قطع کردن ویژگی آپدیت یا دانلود خودکار
بسیاری از اپلیکشن‌ها به طور مرتب آپدیت‌هایی منتشر می‌کنند. اما همه آنها لزوماً کاربری نیستند. خصوصاً اگر روی موبایل خود اپ‌های زیادی نصب کرده باشید، روزانه یکی دو مورد از آنها آپدیت می‌شوند بدون اینکه شما بدانید. این موضوع با برنامه پلی استور گوگل زیاد پیش می‌آید. برای اینکه چنین قابلیتی را غیرفعال کنید باید به سراغ تنظیمات پلی استور بروید. در بخش Auto-Update Apps گزینه‌های به روزرسانی آن دسته از اپلیکیشن‌هایی که می‌دانید استفاده چندانی برای شما ندارند را غیر فعال کنید.
از طرفی اپلیکیشن‌های پیام رسان نیز ویژگی‌ای دارند که باعث می‌شود هر پیام صوتی، تصویری یا ویدیویی که برای شما ارسال می‌شود، به صورت خودکار دانلود شود. تصور کنید چندین و چندین گروه و کانال در پیام‌رسان‌هایی همچون تلگرام یا واتساپ دارید که روزانه ده‌ها ویدیو و عکس در آنها ارسال می‌شود. وقتی تمام آنها بدون اینکه شما بدانید دانلود شوند، حجم بسیاری زیادی از اینترنت شما مصرف خواهد شد. حال آنکه شما اصلا این محتواها را نگاه هم نمی‌کنید.
از آنجایی که هر برنامه‌ای تنظیمات به خصوص خود را دارد، برای خاموش کردن ویژگی دانلود خودکار پیام‌ها می‌بایست مراحل متفاوتی را طی کنید. اما معمولاً چنین گزینه‌ای را در بخش تنظیمات Privacy نرم افزار خود یا قسمت Data پیدا می‌کنید. 
3. مدیریت مصرف حجم در هنگام تماشای ویدیوی آنلاین
مشاهده فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت آنلاین، با ورود تلویزیون‌های اینترنتی بسیار محبوب شده است. با اینکه این اپلیکیشن‌ها سرویس‌های جذابی ارائه می‌دهند اما شماره یک مصرف اینترنت شما هستند! خصوصاً اگر خبر نداشته باشید که تنظیمات کیفیت پخش فیلم‌ها را می‌شود تنظیم کرد. بعضی از سرویس‌های پخش کننده ویدیو این قابلیت را دارند که با توجه به کیفیت اینترنت و همینطور سایز دستگاه شما، کیفیت فیلم را تعیین می‌کنند. اما در اکثر اوقات، فیلم‌ها در حالت HD برای شما پخش می‌شوند که حجم بالایی هم دارند.
اگر قرار است فیلمی را روی موبایل ببینید، احتمالاً فرق چندانی بین حالت HD یا کیفیت‌های پایین‌تر احساس نخواهید کرد. به خصوص اگر نگران میزان مصرف اینترنت موبایل و همینطور هزینه‌های مربوط به آن باشید. در این شرایط می‌توانید با استفاده از تنظیمات موجود در صفحه پخش فیلم، کیفیت ویدیوها را کاهش دهید. 
4. غیر فعال کردن برنامه‌های پس زمینه
بسیاری از اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل ما، بدون اینکه بدانیم، در پس زمینه گوشی فعال هستند. شاید فکر کنید بعد از اینکه آنها را باز کردید این اتفاق می‌افتد؛ اما اینطور نیست. به محض اتصال به اینترنت ممکن است بعضی از همگام سازی‌ها و تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌ها آغاز شوند که مصرف اینترنت شما را افزایش می‌دهند. اگر تعداد این نوع اپ‌ها روی دستگاه شما زیاد باشد، حجم قابل توجهی از بسته اینترنتی شما مصرف خواهد شد.
برای جلوگیری از چنین اتفاقی می‌توانید به بخش تنظیمات و منوی Connections گوشی خود بروید. از قسمت Data Usage گزینه Data Server را روشن کنید تا به صورت خودکار تمام فعالیت‌هایی که در بک گراند یا پس زمینه گوشی در حال افتادن است متوقف شوند. اگر این تنظیمات را در گوشی خود پیدا نکردید، نوع سیستم عامل و شرکت سازنده موبایل را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید تا روش آن را به شما بگوییم.
5. کاهش حجم مصرفی اپلیکیشن‌ها
تا اینجا بیشتر راهکارهایی که برای کاهش هزینه‌های اینترنت موبایل گفتیم از طریق تنظیمات خود موبایل انجام می‌شدند. اما بعضی از تغییرات می‌توانند از طریق خود اپ‌ها انجام شوند تا حجم مصرفی آن اپ از اینترنت را کاهش دهند. برای مثال شما می‌توانید مرورگر گوگل کروم خود را مطلع کنید تا با تمهیداتی، دیتای کمتری مصرف کند.
اینکار از طریق ویژگی Lite mode صورت می‌گیرد که با فعال شدن آن، صفحات وب سریع‌تر لود شده و تا 60 درصد مصرف اینترنت شما کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین می‌توانید گزینه Data Server اینستاگرام را هم فعال کنید تا از لود شدن خودکار ویدیوها و تصاویر جلوگیری کند. با این قابلیت، هر تصویر یا ویدیویی که بخواهید در اینستاگرام ببینید از قبل لود نمی‌شود و در همان زمان مشاهده شما، بارگزاری خواهند شد. فعال کردن این ویژگی از قسمت Account و گزینه Cellular Data Use انجام می‌شود.
6. خرید بسته‌های اینترنتی مقرون به صرفه
یکی از مشکلاتی که کاربران سیم کارت‌های اعتباری موقع استفاده از اینترنت موبایل دارند، این است که خیلی سریع شارژ یا اعتبار پولی آنها تمام می‌شود. به این خاطر که بسته اینترنت تلفن همراه خریداری نکردند. شاید مهم‌ترین روش برای کاهش هزینه اینترنت موبایل خرید بسته‌های اینترنت پرسرعت باشد. اگر از کاربران اپراتور تالیا هستید همین حالا با شماره گیری کد دستوری ستاره 500 ستاره 5 مربع، وارد صفحه خرید اینترنت شوید و بسته مورد نظر خود را فعال کنید.
 
اپراتور تالیا با بسته‌های شگفت‌انگیزی که برای خدمات اینترنت به کاربران خود ارائه می‌دهد، یکی از ارزان‌ترین و در عین حال باکیفیت‌ترین اینترنت‌های تلفن همراه را برای مشترکین خود فراهم کرده است. اگر قصد دارید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید همین حالا سیم کارت تالیای خود را خریداری کنید. سپس با خرید بسته‌های اینترنت همراه تالیا، از تجربه اینترنت گردی لذت ببرید.

 

دانستنی