نسل پنجم تلفن همراه و قابلیت‌های خیره کننده

نسل پنجم تلفن همراه در شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت و ظرفیت شبکه ویژگی‌های فوق العاده‌ای دارد. پس از تقریباً یک دهه توسعه، شبکه‌های تلفنی 5G سرانجام در برخی کشورهای دنیا به واقعیت تبدیل شده است. 

نسل پنجم تلفن همراه، در شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، امکاناتی دارد که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است.

در بحث پهنای باند، می‌توان گفت، یک سایت 4G پهنای باند ۱۰۰ مگابایت‌برثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس را به کاربران عرضه می‌کند، درحالی‌که تست‌های 5G نشان داده که ظرفیت ۳۰ برابر کیفیت و پهنای باند ۳ گیگابایت‌برثانیه را دارد؛ البته این ظرفیت، به تعداد کاربران هر دکل تقسیم می‌شود، اما به‌طور نسبی، پهنای باند برای تک‌تک آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.
اگرچه رسیدن به چنین سرعتی در 5G کار ساده ای نبوده، اما این تکنولوژی فوق العاده بالاخره در دسترس ماست. اکنون این فناوری می‌تواند جهشی در تمام دستگاه‌های هوشمند ایجاد کند. در واقع آنچه که زمانی فقط از طریق کامپیوترها انجام می‌شد اکنون در دستگاه‌های هوشمند مثل تلفن‌های همراه یا گجت‌های متصل به اینترنت(IOT) نیز قابل انجام است. که مهمترین ثمره چنین ارتباط پرسرعتی، اتصال و نقل و انتقال روان تر داده‌ها خواهد بود. همچنین، بسیاری از مواردی که به عملیات‌ها و محاسبات پیچیده‌ در لحظه نیاز داشتند، مانند هواپیماهای بدون سرنشین، اتومبیل‌های خودران و فناوری‌های موردنیاز برای هوشمندسازی شهرها، اکنون قابل دستیابی هستند.
امروزه در سیستم‌های پهن‌باند (Broadband) اغلب از خطوط ثابت یا فیبر نوری استفاده می‌شود، اما 5G این امکان را فراهم کرده که این حجم عظیم از داده‌ها از طریق موبایل انتقال پیدا کنند. 5G توانایی دستگاه‌ها برای اشتراک داده را تسریع می‌کند و با کاهش تأخیر در انتقال دستورات، باعث افزایش دقت ماشین‌ها در انجام وظایف آنها (از رانندگی خودکار گرفته تا معاملات سهام) می‌شود.
با این حال، بزرگترین مشکل فعلی شبکه 5G این است که هنوز کامل نیست. درحال حاضر فقط در برخی کشورها و مناطق خاص و بیشتر برای آزمایش و توسعه استفاده از این شبکه در دسترس قرار گرفته. علاوه بر این، چنین افزایشی در پهنای باند به پوشش کمتر تبدیل می‌شود(دست کم در چندسال ابتدایی انتشار). چرا که که برای پشتیبانی از چنین سرعت بالایی و پوشش کامل در سرتاسر زمین، باید سخت افزارهای ارتباطی موردنیاز از جمله آنتن‌های ارتباطی زیادی تولید شوند که در حال حاضر ظرفیت تولید آن بسیار محدود است. همچنین نگرانی‌هایی در مورد قابلیت نفوذ سیگنال‌های 5G دیوارها و سایر مواد نیز مواردی وجود دارد که در آینده می‌تواند مشکلات امنیتی.
اما نگران کننده‌ترین موضوع درباره شبکه 5G این است که برخی ادعا می‌کنند که این شبکه تابش(اشعه) فرکانس رادیویی تولید می‌کند. این یک خطر بزرگ برای سلامتی است زیرا می‌تواند باعث سرطان، پیری زودرس، آسیب به DNA، اختلال در متابولیسم سلولی و … شود. این ادعاها به دلیل قدرت آنتن‌های توزیع کننده سیگنال‌های شبکه 5G است.
تا سال ۲۰۲۱، پیش بینی می‌شد که 5G تقریبا ۴۰ درصد از سطح زمین را پوشش دهد این یعنی حدود ۲۵% از کل ترافیک موبایل در دنیا. یک شبکه با قدرت متوسط از 5G می‌تواند میلیون‌ها دستگاه در پهنه‌ی ۱.۵کیلومتر مربع را پوشش دهد، در حالی که این عدد برای شبکه‌های 4G در حد چندصدهزار دستگاه بود.
همچنین بیان می‌شود که تا سال ۲۰۳۵، 5G حدود ۱۲.۳ تریلیون دلار در دنیا درآمدزایی خواهد کرد و بیش از ۲۲ میلیون موقعیت شغلی جدید را به وجود خواهد آورد.

خبر