سیم کارت الکترونیک یا eSIM

سیم کارت الکترونیک یا eSIM یکی از جدیدترین نوع سیم کارت‌ها است که اگر اخبار و مشخصات مربوط به گوشی‌های هوشمند جدید را دنبال کرده باشید، احتمالاً نام آن را شنیده‌اید؛ با این وجود ممکن است هنوز ندانید که سیم کارت الکترونیک دقیقاً چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب از وبلاگ تالیا قرار است همه چیز در مورد سیم کارت الکترونیک یا eSIM را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
سیم کارت چیست؟
شاید بهتر باشد پیش از اینکه به معرفی سیم کارت الکترونیکی بپردازیم، ببینیم سیم کارت چیست. سیم کارت‌ها در واقع نوعی کارت حافظه هستند که یک شماره موبایل منحصر به فرد را روی خود ذخیره می‌کنند. سیم کارت با قرار گرفتن گوشی، شماره داخل خود را به سخت‌افزار گوشی تلفن همراه متصل می‌کند تا شما بتوانید از خدمات شبکه مانند برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک و دیگر سرویس‌ها مانند اینترنت همراه استفاده کنید. 
احتمالاً می‌دانید که اولین سیم کارت‌ها ابعاد بزرگی داشتند و این ابعاد به مرور زمان کاهش پیدا کرد. اکنون اگر بخواهید سیم کارت‌های جدیدتر یعنی نانو سیم کارت یا میکرو سیم کارت را در گوشی‌های قدیمی قرار دهید، باید از خشاب سیم کارت استفاده کنید.
سیم کارت الکترونیکی یا eSIM چیست؟
سیم کارت‌های الکترونیکی یک تفاوت بزرگ با نمونه‌های پیشین خود دارند و آن هم عدم امکان جابجایی فیزیکی آن‌ها بین گوشی‌های مختلف است. در واقع سیم کارت الکترونیکی همانطور که از نام آن مشخص است، یک قطعه فیزیکی جدا نیست، برای همین نمی‌توان آن را از گوشی همراه خارج کرد. سیم کارت الکترونیکی توسط شرکت سازنده تلفن همراه، درون گوشی و به طور دائمی تعبیه شده است و به صورت پیش‌فرض حاوی هیچ اطلاعاتی نیست. اطلاعات مربوط به پروفایل شما در شبکه، توسط اپراتور و طی فرآیندی که در ادامه خواهید خواند، به سیم کارت منتقل شده و پس از آن، شما امکان استفاده از خدمات مورد نظر را پیدا می‌کنید. 
 
 
الکترونیکی بودن eSIM مزایای زیادی برای آن ایجاد کرده است و از طرف دیگر، عدم امکان خارج کردن سیم کارت الکترونیکی از گوشی موبایل، باعث محدودیت‌هایی نیز شده است. در ادامه مقاله به این مزایا و معایب می‌پردازیم تا بتوانید در مورد استفاده یا عدم استفاده از سیم کارت الکترونیکی تصمیم بگیرید. 
مزایای سیم کارت الکترونیکی یا eSIM
استفاده از سیم کارت‌های الکترونیکی مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
فرآیند سریع خرید و فعالسازی سیم کارت الکترونیکی
در خرید سیم کارت‌های الکترونیکی، فرآیند ارسال عملاً حذف شده است و تنها با اسکن کردن یک بارکد می‌توان اطلاعات مربوط به سیم کارت الکترونیکی را به گوشی منتقل کرد. همین ویژگی سبب می‌شود تا پروسه خرید و دریافت سیم کارت الکترونیکی تنها در چند ثانیه طی شود.
نامحدود بودن شماره‌ها
یکی دیگر از مزایای سیم کارت الکترونیکی، امکان فعالسازی تعداد زیادی شماره روی یک گوشی است. به عبارت ساده‌تر، بر خلاف سیم کارت‌های عادی، تعداد شماره‌های قابل استفاده از طریق سیم کارت الکترونیکی محدود نیست و می‌توانید چند شماره را برای مقاصد مختلف روی گوشی خود فعال کنید.
تولید گوشی‌های باریک‌تر و کوچکتر
باریک‌تر شدن گوشی‌ها نیز یکی از مزایای سیم کارت الکترونیک محسوب می‌شود، چرا که با رایج شدن استفاده از این سیم کارت‌ها، شکاف سیم کارت گوشی‌های هوشمند به مرور حذف شه و امکان تولید گوشی‌های باریک‌تر و کوچکتر فراهم می‌شود. کوچک‌تر شدن دیگر اجزای گوشی‌ها نیز کمک می‌کند که بتوان وزن تلفن‌های هوشمند را کاهش داد.
 
 
استفاده از شبکه اپراتور متفاوت
در حال حاضر اگر بخواهیم با خرید یک شماره جدید از خدمات یک اپراتور دیگر استفاده کنیم، لازم است یک سیم کارت فیزیکی از آن اپراتور خریداری کرده و در گوشی خود قرار دهیم. این مساله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که تصمیم به استفاده همزمان از هر دو سیم کارت را داشته باشیم، چرا که ممکن است گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی نکند و یا پورت سیم کارت دوم توسط کارت حافظه اشغال شده باشد. استفاده از سیم کارت الکترونیکی به دلیل عدم وجود محدودیت در تعداد شماره و اپراتور، می‌توان به راحتی از خدمات اپراتورهای مختلف به طور همزمان استفاده کرد. 
 
راحتی بیشتر در سفرهای خارجی
با استفاده از سیم کارت الکترونیک، هنگام سفرهای خارجی نیازی به جابجا کردن سیم کارت ندارید و می‌توانید با اسکن کردن یک بارکد، شماره همراه مربوط به کشور مقصد را به سادگی فعال کنید. 
محدودیت‌ها و معایب سیم کارت الکترونیکی
همانطور که گفتیم، استفاده از eSIMها معایب یا محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد. اکثر این محدودیت‌ها به مرور زمان از بین می‌روند، اما در حال حاضر هنگام خرید سیم کارت الکترونیکی باید آن‌ها را در نظر بگیرید.
عدم سازگاری با گوشی‌های قدیمی
یکی از معایب سیم کارت الکترونیکی، عدم امکان استفاده آن روی دستگاه‌های قدیمی است. گرچه اکنون تعداد زیادی تلفن همراه با قابلیت پشتیبانی از eSIM در بازار وجود دارند، اما تمام آن‌ها جزو دستگاه‌های جدید هستند.
قیمت بالای گوشی‌های سازگار با eSIM
در حال حاضر گوشی‌هایی که از سیم کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند، قیمت بالایی دارند، بنابراین تهیه و استفاده از آن‌ها برای همه امکان‌پذیر نیست. تغییر این وضعیت و راه پیدا کردن سیم کارت الکترونیکی به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده، نیازمند گذر زمان است که همین، یکی از معایب eSIM به شمار می‌رود.
روند خرید و فعالسازی سیم کارت الکترونیکی
با توجه به موضوعاتی که تا اینجا ذکر شد، بدیهی است که فرآیند خرید و فعالسازی eSIM با سیم کارت‌های معمولی متفاوت است. برای خرید سیم کارت الکترونیک، باید به شیوه زیر عمل کنید.
 
 
ابتدا باید با مراجعه به وبسایت اپراتور مورد نظر یا یکی از دفترهای شهری آن، شماره مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از پرداخت هزینه سیم کارت الکترونیکی و ارائه مدارک لازم، اپراتور یا شرکت مخابراتی یک بارکد QR برای شما ارسال می‌کند. با اسکن کردن این بارکد توسط گوشی هوشمند، اطلاعات سیم کارت الکترونیکی شما از طریق فضای ابری به تلفن همراه منتقل شده و در حقیقت سیم کارت روی گوشی نصب می‌شود. 
کدام گوشی‌ها سیم کارت الکترونیکی دارند؟
در حال حاضر تعداد زیادی از گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار از تکنولوژی سیم کارت الکترونیکی استفاده می‌کنند که تقریباً همه آن‌ها قیمت بالایی دارند. در ادامه می‌توانید لیست گوشی‌هایی که از سیم کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند را مشاهده کنید:
دستگاه‌های اپل دارای eSIM
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone 12 mini
iPhone 12
iPhone 12 Max
iPhone 12 Max Pro
iPhone 13 mini
iPhone 13
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro Max
iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone SE (2020)
iPad Air (3rd Generation)
iPad Pro (3rd Generation)
iPad Mini (5th Generation)
گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ با سیم کارت الکترونیکی
Samsung Galaxy Fold
Samsung Galaxy S20
Samsung Galaxy S20+
Samsung Galaxy S20 ultra
Samsung Galaxy Z Flip
Samsung Note 20+
Samsung Galaxy S21
Samsung Galaxy S21+ 5G
Samsung Galaxy S21+ Ultra 5G
Samsung Galaxy Fold
Samsung Galaxy Z Fold2 5G
Samsung Galaxy Z Fold3 5G
Samsung Galaxy Book
Samsung Galaxy Book 2
گوشی‌های پیکسل دارای سیم کارت الکترونیکی
Google Pixel 3 & 3 XL
Google Pixel 3a & 3a XL
Google Pixel 4 & 4 XL
Google Pixel 4A 5G
Google Pixel 2 & 2 XL
Google Pixel 5
Google Pixel 5a
Google Pixel 6
Google Pixel 6 Pro
کدام گوشی‌های هوآوی سیم کارت الکترونیکی دارند؟
Huawei P40
Huawei P40 Pro
Huawei P50 Pro
Huawei Mate 40 Pro
جمع‌بندی
سیم کارت الکترونیک یا eSIM نسل جدید سیم کارت است که پتانسیل‌های زیادی استفاده آسان‌تر و هوشمندتر ایجاد می‌کند. استفاده از سیم کارت eSIM، محدودیت‌هایی را نیز با خود به همراه دارد، اما مانند هر پدیده جدید دیگری، این محدودیت‌ها با گذشت زمان برطرف شده و دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های بیشتری با سیم کارت الکترونیکی هماهنگ می‌شود.
دانستنی