سرویس رومینگ

رومینگ یکی از سرویس‌های شبکه موبایل است که همه ما نام آن را شنیده‌ایم؛ با این حال ممکن است اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشیم. برخی از ما ممکن است از نحوه فعالسازی رومینگ نیز اطلاع دقیقی نداشته باشیم. به همین دلیل، این مطلب از وبلاگ تالیا را به رومینگ و هرآنچه که باید درباره سرویس رومینگ بدانید اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

رومینگ چیست؟

سرویس رومینگ، برای استفاده از خدمات اپراتورهای دیگر، هنگام عدم دسترسی به اپراتور اصلی سیمکارت طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر، اگر شما به مکانی سفر کنید که خدمات اپراتور سیمکارت‌تان در دسترس نباشد، می‌توانید از رومینگ استفاده کنید.

استفاده از سرویس رومینگ، در واقع با همکاری دو یا چند اپراتور میسر می‌شود. این اپراتورها ممکن است از دو کشور متفاوت و یا اپراتورهای خدمات دهنده در مرزهای جغرافیایی یک کشور باشند.

مهم‌ترین مزیت سرویس رومینگ، عدم نیاز به خرید سیمکارت جدید است. بنابراین با چالش‌هایی مثل ثبت نام برای سیمکارت جدید، تعویض سیمکارت و احتمال گم شدن سیمکارت اصلی روبرو نخواهید بود. سرویس رومینگ به شما اجازه می‌دهد با سیمکارت و شماره موبایل فعلی خودتان از خدمات دیگر اپراتورها استفاده کنید. این ویژگی به خصوص برای مسافرت‌های چند روزه و یا جابجایی‌های موقتی، بسیار کاربردی است.

انواع رومینگ

بسیاری از ما، نام سرویس رومینگ را معادل با استفاده از موبایل در سفرهای خارجی می‌دانیم. اما باید گفت که خدمات رومینگ فقط به خارج از محدوده‌های جغرافیایی کشور محدود نمی‌شود. برای درک بهتر، انواع سرویس رومینگ را توضیح می‌دهیم و سپس نحوه فعالسازی رومینگ را بیان می‌کنیم.

رومینگ بین‌المللی

شناخته شده‌ترین نوع سرویس رومینگ، رومینگ بین المللی است. مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، نیاز دارند که ارتباطات خود با دوستان و آشنایان را حفظ کنند. تماس‌های کاری نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برای همین لازم است که خدمات مختلف شبکه موبایل از جمله اینترنت، تماس و پیامک، کاملاً در دسترس باشد.

سرویس رومینگ بی‌الملل با چنین هدفی به وجود آمده است و شما می‌توانید در طول مسافرت خود به کشورهای خارجی، بدون تعویض سیمکارت، به تمام این موارد دسترسی داشته باشید. فعال کردن سرویس رومینگ بین المللی را می‌توانید به سادگی و در همان بدو ورود به کشور مقصد انجام دهید.

تعرفه رومینگ بین المللی

لابد می‌دانید که هزینه استفاده از خدمات موبایل در حالت رومینگ بین المللی، بالاتر از هزینه‌های معمول داخل کشور است. هزینه رومینگ کشورهای مختلف بر اساس مقصد شما فرق می‌کند، علاوه بر این، تعرفه رومینگ اپراتورهای مختلف نیز، با یکدیگر متفاوت است. برای همین بهتر است پیش از انتخاب اپراتور میزبان رومینگ، در مورد نرخ خدمات مختلف آن اطلاعات کسب کنید. البته هزینه رومینگ تا زمانی که از خدمات شبکه استفاده نکنید، صفر خواهد بود. یعنی با وجود فعالسازی رومینگ، اگر تماس برقرار نکنید و یا از اینترنت و پیامک استفاده نکنید، هیچ هزینه‌ای نخواهید پرداخت.

نکته دیگر در مورد رومینگ بین الملل این است که این هزینه‌ها ممکن است بنا به شرایط، با افزایش یا کاهش هم مواجه شوند. مثلا تعرفه رومینگ اربعین به دلیل حجم عظیم مسافرانی که به صورت همزمان از این خدمات استفاده می‌کنند، به مراتب پایین‌تر از حالت عادی است.

مزایای رومینگ بین الملل

فعال کردن رومینگ بین الملل، مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عدم نیاز به خرید سیمکارت جدید

خرید یک سیمکارت خارجی برای یک مسافرت چند روزه، راه حل چندان جالبی به نظر نمی‌رسد. خرید سیمکارت معمولاً نیاز به صرف زمان و هزینه است. علاوه بر این، با بازگشت از سفر، سیمکارت خریداری شده هیچ کاربردی نخواهد داشت. با بهره‌گیری از سرویس رومینگ، دیگر نیازی نیست در مسافرت‌های کوتاه مدت خارجی سیمکارت کشور مقصد را خریداری کنید.

از دست ندادن تماس‌ها

با استفاده از رومینگ، تقریبا در هرجای دنیا می‌توانید تماس‌های مهم شخصی و کاری خود را دریافت کنید. به این ترتیب حتی در طول مسافرت‌های خارج از کشور نیز در دسترس خواهید بود. کیفیت برقراری ارتباط با استفاده از رومینگ، هیچ تفاوتی با دریافت خدمات در داخل کشور ندارد و می‌توانید از تماس تلفنی، پیامک و اینترنت همراه استفاده کنید.

استفاده از شماره شخصی در مسافرت‌ها

بدون شک تعویض شماره موبایل دردسرهای زیادی دارد، چرا که باید شماره جدید خود را به دوستان و آشنایان خود و یا حداقل تعدادی از آن‌ها اطلاع دهید. این مشکل به هنگام مسافرت‌های کوتاه مدت چالش‌برانگیزتر هم می‌شود، زیرا با پایان یافتن مسافرت، باید دوباره سیمکارت خود را عوض کرده و از دوستان خود بخواهید دوباره با شماره شخصی خودتان تماس بگیرند. استفاده از سرویس رومینگ این مشکل را حل می‌کند و شما قادر خواهید بود تمام تماس‌های و پیام‌های خود را روی شماره شخصی خود دریافت کنید.

روش فعالسازی رومینگ بین المللی

برای فعال کردن سرویس رومینگ خارج از کشور، باید به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و وارد منوی مربوط به انتخاب شبکه شوید. سپس باید حالت انتخاب شبکه را از اتوماتیک یا خودکار، به حالت دستی تغییر دهید. با انجام این کار، لیست اپراتورهای تلفن همراهی که در دسترس هستند نمایش داده می‌شود. انتخاب هرکدام از این شبکه‌ها به معنای انتخاب آن به عنوان اپراتور میزبان است. لازم به ذکر است که مسیر تنظیمات شبکه ممکن است در گوشی‌های مختلف، اندکی متفاوت باشد. جهت فعال کردن سرویس رومینگ بین الملل در گوشی‌های دو سیم کارت، باید پس از رفتن به تنظیمات شبکه،  ابتدا سیمکارت مورد نظر خود را انتخاب کرده و بقیه مراحل را مطابق مورادی که گفتیم انجام دهید.

رومینگ ملی

رومینگ ملی نوع دیگری از سرویس رومینگ است که همانطور که از نام آن پیداست، برای استفاده در داخل کشور طراحی شده است. سرویس رومینگ ملی یک راهکار کارآمد برای استفاده از خدمات موبایل در صورت عدم پوشش اپراتور اصلی است. راه‌اندازی سرویس ملی رومینگ باعث شده است کاربران اپراتورهای مختلف بتوانند در صورت عدم آنتن‌دهی، همچنان از سرویس‌های موبایل استفاده کنند. به این ترتیب اگر در نقطه کور یک اپراتور باشید، می‌توانید از طریق دکل‌های اپراتور دیگر به اینترنت، پیامک و تماس دسترسی داشته باشید. استفاده از سرویس رومینگ ملی محدودیت زمانی ندارد و شما می‌توانید تا هر زمان که بخواهید از آن استفاده کنید.

آیا رومینگ ملی هزینه دارد؟

اگر پس از فعال کردن رومینگ ملی، قصد استفاده از همان سرویس‌هایی را داشته باشید که از اپراتور اصلی دریافت می‌کنید، لازم به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای نخواهید داشت. اما اگر خدمات ارزش افزوده‌ای را از اپراتور جدید درخواست کنید، باید هزینه اضافه بپردازید.

مزایای رومینگ ملی

سرویس رومینگ ملی، مزایای زیادی هم برای کاربران و هم برای اپراتورها دارد. در بخش‌های قبلی به امکاناتی که رومینگ ملی در اختیار کاربران می‌گذارد، به طور کامل صحبت کردیم. از طرف دیگر، رومینگ ملی به اپراتورها اجازه می‌دهد بتوانند بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای توسعه شبکه، امکانات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، صرفه‌جویی مالی قابل توجهی اتفاق می‌افتند. مبالغ صرفه‌جویی شده می‌تواند در زمینه‌های دیگر و برای بهبود کیفیت خدمات اپراتورها صرف شود.

روش فعالسازی رومینگ ملی

برای فعال کردن رومینگ ملی، کافی است به بخش تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و به وارد گزینه انتخاب شبکه شوید. سپس باید حالت انتخاب شبکه را از اتوماتیک یا خودکار، به حالت دستی تغییر داده و شبکه اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که مسیر این گزینه ممکن است در گوشی‌های مختلف اندکی متفاوت باشد. جهت فعال کردن رومینگ ملی در گوشی‌های دو سیم کارت نیز پس از رفتن به تنظیمات شبکه، باید ابتدا سیمکارت مورد نظر خود را انتخاب کرده و بقیه مراحل را انجام دهید.

 

 

 

 

 

آموزش