اهمیت ارتباط با تکنولوژی در خانواده

وقتی در مورد تاثیر تکنولوژی بر فضای خانواده و روابط بین اعضای یک خانه صحبت می‌کنیم، عموماً اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد، تاثیرات منفی تکنولوژی بر روابط خانوادگی است. استفاده از گوشی موبایل هنگام صرف غذا یا کاهش تمرکز کودکان در حین انجام تکالیف مدرسه، نمونه‌هایی از این دست هستند. اما تاثیر تکنولوژی بر خانواده، از جنبه‌های منفی‌ای که ذکر شد بسیار فراتر است و در واقع بخش بزرگی از رفاه امروزمان در ارتباطات خانوادگی را مدیون تکنولوژی هستیم. در این مقاله از بلاگ تالیا قصد داریم در مورد اهمیت ارتباط با تکنولوژی در خانواده صحبت کنیم؛ موضوعی که بر خلاف جنبه‌های منفی تکنولوژی در خانواده، کمتر به آن پرداخته شده است.
اهمیت تکنولوژی در خانواده
بدون شک دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، با تمام جوانب و زوایایی که دارد تاثیرات زیادی از پیشرفت تکنولوژی گرفته است. آثار نفوذ تکنولوژی را تقریباً در هر بخشی از زندگی می‌توانیم به راحتی مشاهده کنیم. از دسترسی به تاکسی‌های اینترنتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم تا امکان تهیه مایحتاج روزانه به صورت آنلاین، همه و همه ارمغان زندگی در عصر تکنولوژی هستند. علاوه بر این‌ها، جنبه‌های فراوان دیگری نیز هستند که شاید در نگاه اول متوجه آن‌ها نباشیم؛ برای مثال شهری که به طور روزمره در آن تردد می‌کنیم، بدون تکنولوژی قطعاً شکل دیگری می‌داشت. 
روابط خانوادگی و تاثیری که از نفوذ تکنولوژی در آن‌ها ایجاد شده است نیز بخشی دیگر از زندگی هستند که کمتر به چشم می‌آیند. شاید اگر بگوییم تمام ارتباطات خانوادگی ما در زندگی امروز متاثر از تکنولوژی هستند، اغراق نکرده باشیم. نکته مهم در این‌باره این است که با وجود معدود جنبه‌های منفی، تکنولوژی تقریباً در تمام موارد زندگی ما در خانواده و ارتباط‌مان با دیگر اعضا را بهبود بخشیده است. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه به بررسی اهمیت ارتباط با تکنولوژی در خانواده می‌پردازیم تا به طور ملموس، آثار آن در جنبه‌های مختلف زندگی خانوادگی را مشاهده کنیم.
ارتباط از راه دور راحت‌تر
یکی از تاثیرات مهمی که پیشرفت تکنولوژی در زندگی ما داشته است، تسهیل ارتباطات ما و اعضای خانواده بوده است. پیامک، تماس تلفنی و مکالمه‌های اینترنتی، نقش پررنگی در نزدیک کردن ما به یکدیگر دارند و اکنون هیچ میزانی از فاصله فیزیکی نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم ارتباط ما باشد. شاید بهترین مثال برای تاثیر شگفت‌انگیز تکنولوژی در تسهیل ارتباطات، استفاده از ابزارهای ارتباطی در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ باشد. در این دوران همه ما اهمیت ارتباطات مجازی را به خوبی درک کردیم و از فواید چنین ابزارهایی بهرمند شدیم.
یکی از خدماتی که تالیا در زمینه تسهیل ارتباط با دوستان و خانواده ارائه می‌دهد، سرویس F&F یا خانواده و دوستان تالیا است. ویژگی اصلی سرویس Family & Friends،  امکان برقراری تماس با نرخی نزدیک به رایگان با دوستان و اعضای خانواده است تا بتوانید هرچه راحت‌تر و ارزان‌تر با آن‌ها در ارتباط بمانید.
کاهش نگرانی‌های روزمره
اگر تجربه زندگی در دوران پیش از تلفن‌های همراه را داشته باشید، حتماً به خاطر دارید که نگرانی‌های خانواده در آن دوران خیلی بیشتر از الان بود. دیر رسیدن یکی از اعضای خانواده به مقصد، گم شدن در یک شهر ناآشنا و بی‌خبری‌های گاه چند ساعته از کودکان، مسائلی بودند که با وجود تلفن‌های همراه و اتصال به شبکه اینترنت، دیگر مفهومی ندارند. این موضوع علاوه بر بهبود ارتباطات، تاثیر زیادی بر حفظ آرامش روانی خانواده‌ها داشته است و دیگر برای کمتر موضوعی ممکن است نگرانی جدی به خود راه دهیم.
اطلاع از وضعیت سلامتی اعضای خانواده
اینترنت اشیاء روز به روز جای خود را بیشتر در زندگی ما باز می‌کند و همین حالا هم تعداد زیادی از ابزارها مانند گجت‌های سنجش سلامت، به اینترنت متصل هستند. دسترسی به داده‌های مختلفی که این ابزارها فراهم می‌آورند، مانند ضربان قلب، میزان اکسیژن و قند خون، تعداد قدم‌ها و ریتم تنفس، کمک می‌کند دید خوبی از وضعیت سلامتی اعضای خانواده خود داشته باشیم و در مواقع لزوم، بسیار سریع‌تر از پیش اقدام به دریافت مراقبت‌های پزشکی کنیم.
تامین امنیت سالمندان
یکی از دغدغه‌هایی که در مورد سالمندان مطرح است، اطمینان از امنیت آن‌هاست. اگر پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ‌مان در محلی دور از ما زندگی کنند، ممکن است گاهی در رعایت نکات امنیتی غفلت به خرج دهند و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بزرگی باشد. اما اکنون تکنولوژی‌هایی در دسترس است که می‌تواند خیال ما را بابت چنین موضوعاتی راحت کند. آیفون‌های تصویری به افراد سالمند کمک می‌کند احاطه بیشتری بر امنیت خود داشته باشند و فرزندان نیز می‌توانند با استفاده از سیستم‌های نظارتی مثل دوربین‌های مداربسته، وضعیت والدین خود را از راه دور زیر نظر داشته باشند. علاوه بر این در صورت وقوع شرایط اضطراری با لمس یک دکمه می‌توان آن را به اطلاع دیگر اعضای خانواده رساند.
فرصت بیشتر برای ماندن  در خانه و ارتباط با خانواده
ممکن است در نگاه اول تصور شود که پیشرفت تکنولوژی اعضای خانه را از هم دورتر کرده است؛ چرا که با پر کردن زمان ما، فرصت کمتری برای دور هم بودن در اختیارمان قرار می‌دهد. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه‌تر به قضیه نگاه کنیم، استفاده از تکنولوژی اتفاقاً فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن به ما می‌دهد. برای مثال، تا یک دهه پیش ما برای کارهایی مثل پرداخت قبض بانک، خرید مایحتاج روزانه و حتی ارسال یک نامه ناچار به خروج از خانه و صرف زمان زیادی بودیم. در حالی که اکنون تمام این کارها را می‌توانیم به راحتی و با استفاده از اینترنت انجام دهیم. این زمان صرفه‌جویی شده، به معنای فرصت بیشتر برای ماندن در خانه و وقت گذراندن با اعضای خانواده است و حتی اگر بخش زیادی از این زمان صرف امور غیر اجتماعی شود، باز هم در حالت کلی زمان بیشتری برای بودن با خانواده در اختیار داریم.
آموزش بهتر
یکی از موضوعات مهمی که همه ما به آن نیاز داریم، دسترسی به منابع آموزشی است. در حال حاضر امکانات بسیار بالایی در این زمینه در اختیار داریم که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم تخصص و توانایی‌های مختلفی را در خود توسعه دهیم. ارتقای دانش در زمینه تعاملات اجتماعی، می‌تواند به بهبود روابط خانوادگی کمک کند و در سایر حوزه‌های تخصصی نیز بر افزایش درآمد و در نتیجه بالا رفتن کیفیت زندگی خواهد انجامید.
رشد و ارتقای فردی به خصوص برای کودکان
ارتقای مهارت‌های کودکان یکی از مسائل مهم برای هر خانواده‌ای محسوب می‌شود. اگر در گذشته برای دسترسی به محتوای آموزشی و تفریحی مناسب کودکان نیاز به ثبت‌نام در کلاس‌های حضوری و صرف هزینه‌های زیاد بود، اکنون تمام این نیازها را می‌توان در فضای مجازی و با هزینه‌های به مراتب کمتر تامین کرد، در نتیجه کودکان می‌توانند پویاتر، شادتر و تواناتر از هر زمان دیگری رشد یابند.
تفریح و سرگرمی
پیشرفت تکنولوژی، اوقات فراغت ما را هم دستخوش تغییر کرده است. اکنون به لطف دسترسی به سرویس‌های مختلف رسانه‌ای، راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌توانیم در کنار اعضای خانواده خود به مشاهده یک فیلم یا سریال بنشینیم. بازی‌های زیادی نیز برای کنسول‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند اعضای خانواده را کنار هم جمع کنند. حجم و تنوع سرگرمی‌هایی که تکنولوژی‌های جدید برای خانواده‌ها فراهم کرده‌اند کمک می‌کنند که اعضای خانواده روحیه شادتر و تعامل سازنده‌تری با یکدیگر داشته باشند.
کلام آخر
تکنولوژی نیز مانند تمام دستاوردهای زندگی بشری، ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارد، با این وجود شکی نیست که فواید استفاده از تکنولوژی به مراتب بیشتر از ضررهای آن است و اتفاقاً همین مساله، پیشرفت و استفاده روزافزون از آن را منطقی و مفید کرده است. یکی از زوایایی که نفوذ تکنولوژی توانسته است تاثیرات شگرفی را در آن ایجاد کند، شکل و کیفیت روابط خانوادگی است. بسیاری از مشکلاتی که قبلاً در ارتباطات اعضای خانواده وجود داشت، اکنون و با استفاده از فناوری‌های جدید از میان رفته است و کیفیت زندگی خانوادگی به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است.

 

دانستنی